Avui els 14 alcaldes i alcaldesses del Baix Penedès han fet palès el seu malestar a la Generalitat i al Parlament de Catalunya per l'abandonament en que es troba la comarca, S'han manifestat a la Plaça de Sant Jaume, han estat rebuts a la Generalitat per la consellera de Presidència, Laura Vilagrà i alts càrrecs del departament. També han anat al Parlament on s'han reunit amb representats de grups parlamentaris i han estat rebuts per la presidenta de la institució, Laura Borràs.
El manifest que han fet públic i han lliurar en totes les trobades és el següent:
MANIFEST BAIX PENEDÈS
Atur
El Baix Penedès som, des del 2007 la comarca amb més atur de Catalunya amb més del 20% de la població activa aturada i no rebem cap ajut, cap programa específic per lluitar contra aquest greu problema com succeeix en altres territoris, com per exemple el programa de les 7 comarques. I com agreujant d’aquest 20%, el 40% té menys de 40 anys. No podem continuar així! Necessitem urgentment respostes des de la Generalitat.
Inversions de la Generalitat
Portem 5 anys essent la comarca amb menys inversió de Catalunya tot i tenir més de 100.000 habitants i liderar el creixement poblacional. Però és que a més les inversions pressupostades pel Baix Penedès no s’han complert i tenim la ràtio d’inversió per habitant més baixa de Catalunya.
2015. (Inversions) Pressupostades, 7.400.000 €; reals, 5.100.000 € (70%), 51 € per baix penedesenc
2017. Pressupostades, 5.220.000 €; reals, 1.000.000 € (20%), 10 € per baix penedesenc
2020. Pressupostades, 1.990.000 €; reals i veurem en què queda…
Mobilitat
El Baix Penedès continua tenint peatges. Anar a Barcelona per la C-32 sud costa sense descomptes 22€ anada i tornada i amb descomptes 11€ anada i tornada. 11!! Això és inassumible per qualsevol empresa que es vulgui establir al Baix Penedès i poder competir per donar servei a l’Àrea Metropolitana.
Volem el 100% de bonificació del peatge de cubelles i almenys el 50% de bonificació del peatge de Vallcarca.
Transport públic
Seguim amb mobilitat, ara podem parlar del transport públic. Som Àrea Metropolitana de Barcelona però no tenim ni veu ni vot a l’ATM, i com a conseqüència, paguem els bitllets de tren més cars, per un servei del segle XIX. Fa 25 anys es podia anar a Barcelona en tren en una hora des del Vendrell, avui es tarda gairebé una hora i mitja per la línia de rodalia de l’interior.
Més enllà del servei molt deficitari, el Baix Penedès està molt penalitzat per la zonificació de l’ATM de Barcelona, per això exigim tenir veu i vot a l’ATM i a més que s’augmentin les freqüències dels trens tant de la R4 com de la R2.
També som Àrea Metropolitana de Tarragona, però tenim unes connexions de transport públic cap al sud encara més deficitàries, deixant moltes vegades com a única opció el desplaçament amb vehicle privat, per una N-340 en un estat lamentable i que encara passa pel mig de poblacions com l’Arboç o La Gornal amb els perills que això comporta.
Un territori trinxat
El Baix Penedès s’ha convertit en un territori trinxat, per donar els serveis que la corona metropolitana necessita. Hi passen 3 autopistes, línies de tren, el corredor mediterrani, gasoductes, línies d’alta tensió… Som el pati del darrere de Barcelona, un territori trinxat i esmicolat per les necessitats metropolitanes sense rebre’n cap contraprestació. La darrera és el pas de la MAT per una de les úniques zones de la comarca que encara conserva el seu estat més natural, per l’interès d’una empresa privada, afectant greument el seu valor a més de l’activitat agrícola i turística que s’hi desenvolupa.
Cal treballar des d’ara mateix en un model energètic de futur, que tingui en compte a tothom i que no penalitzi uns territoris en benefici d’altres. Al Baix Penedès estem farts de ser el pati del darrere de Barcelona.
Inversions de valor
Necessitem inversions de valor estratègic pel territori, com l’ampliació d’IDIADA que aporti valor i tecnologia, l’ampliació d’oferta d’estudis d’FP per poder-se formar sense haver de sortir de la comarca.
I recordem la molt més que necessària ampliació dels serveis bàsics de salut, com l’Hospital Comarcal i les diferents Àrees Bàsiques de Salut, unes infraestructures obsoletes i insuficients per donar un servei de qualitat i òptim a una població de més de 100.000 habitants.
Però és que la infradotació dels serveis públics al Baix Penedès és clamorosa, provocant situacions de perill com la de disposar de dues patrulles de Mossos per a tota la comarca, la manca de bombers, i la falta de professorat. Apostar pel Baix Penedès, també és això, apostar per uns serveis públics de qualitat, d’acord amb la població empadronada i estacional que tenim.
A més, el conjunt d’alcaldes i alcaldesses del Baix Penedès també exigeixen a les administracions catalana i estatal:
“-Modificar la zonificació del Baix Penedès de zona 6 a zona 5 en direcció cap a Barcelona i que el trajecte amb bitllet senzill anada i tornada sigui d’11 € i no els 14 € actuals que costa per persona per ser zona 6.
-Volem la creació d’una T-Penedès per facilitar la mobilitat dins de la Vegueria. En l’actualitat, només per posar un exemple, per anar de Vendrell a Vilanova, anada i tornada costa 7,7 €, i anar de Vendrell fins a Sitges, anada i tornada val 9,2€. El preu per quilòmetre és escandalosament car per moure’s dins de la Vegueria Penedès.
-Al Baix Penedès no existeix una oferta de bus exprés direcció a Barcelona.
La llista de greuges podria ser encara més llarga, són molts anys de menysteniment.
L’esmentat manifest conclou:
Per tot això, demanem a la Generalitat de Catalunya una aposta clara pel Baix Penedès, per tirar endavant, o impugnarem els pressupostos. No acceptarem un no per resposta.Fa 15 anys que el Baix Penedès és la comarca amb més atur, i els darrers 5 anys el territori amb menys inversions. I els resultats els tenim a la vista.
Això no és una qüestió de partits, sinó de territori. Els 14 alcaldes i alcaldesses del Baix Penedès formem part de PSC, PDeCAT / Junts x Cat, ERC i el partit municipalista Ara Catalunya. No permetrem que ens tornin a menystenir ni una vegada més. Si no ens tenen en compte, estem disposats a fer el que calgui fins a ser escoltats.